Atatürk Havalimanı’ndan
İstanbul Havalimanı (İHL) ’na doğru gerçekleşen ve “Büyük göç” olarak adlandırılan taşınma operasyonu 6 Nisan’da tamamlandı, böylelikle 8 Nisan Pazartesi günü itibariyle birçok meslektaşım İstanbul Havalimanı Gümrük Müdürlüğü ile aktif olarak tanışmış oldu.
Öncelikle bu büyük yatırımın İstanbul’umuza ve havacılık sektörüne hayırlı olmasını diliyorum.
Atatürk Havalimanı’na kargo uçuşlarının bir süre daha devam edecek olması birçoğumuza iki hava gümrüğünde iş takibi zorunluğu getirecek gibi görünüyor ancak bundan daha zor olanın ise İstanbul Havalimanı’nın konumu ve ulaşım imkanları olduğunu söylemek hiçte zor değil.
İstanbul Havalimanı Kargo Bölgesine giriş yaptığınızda devam eden çalışmaların yarattığı şantiye ortamı ile birlikte birbirine uzaklığı göze çarpan dev ambarlar ile karşılaşıyorsunuz, bu karmaşada acaba gümrük binası neresi düşünürken önünde araç ve insan kalabalığı olan bir bina dikkatinizi çekiyor; evet bu bina İstanbul Havalimanı Gümrük Müdürlüğü!
Gümrük Binası kargo bölgesindeki diğer binalar gibi modern bir şekilde inşa edilmiş, gümrük binasının fiziki şartları yeterli ancak gümrük binası, acenteler ve antrepolar arasındaki mesafe yapıların modernliğinin getirdiği avantajı dezavantaja dönüştürüyor.
Antrepolar ile gümrük binasının birbirine uzaklığı, bağlantı yollarının yetersizliği, bölgede iş takibini zorlaştırmaktadır keza bölgede gümrük müşavirlerinin fotokopi vb ihtiyaçlarını karşılayacak bir ofisin bulunmamasını da ciddi bir eksiklik olarak değerlendiriyorum; ulaşım konusundaki yetersizlikler göz önüne alındığında bölgede işletici tarafından gümrük ve antrepolar arasında hizmet verecek bir ring sisteminin oluşturulmasının elzem olduğunu düşünüyorum.
Bahsetmiş olduğum fiziki olumsuzlukların yanında bir diğer önemli bir konu ise maliyetler. İHL şehir merkezine oldukça uzak sayılabilecek bir konumda bulunuyor, sadece AHL’ye olan uzaklığı gidiş dönüş 100 KM civarında, bu güzergahı gidiş-dönüş olarak otoyoldan kat ettiğinizde akaryakıt ve otoyol geçiş ücretleri ile birlikte masrafınız 100 TL yi geçiyor; 2019 yılı Gümrük Müşavirliği asgari ücret tarifesinde Hava ihracat hizmet bedelinin 145 TL, ithalat bedelinin ise 235 TL olduğunu düşündüğünüzde İHL’den ihracatı bedavaya yaptığımızı söylemek yanlış olmaz. Ayrıca bu maliyetlere henüz aktif olmayan otopark ücreti de dahil değil.
Sonuç olarak İstanbul Havalimanı yüksek operasyonel maliyetleri ile birçok meslektaşımızı zorlamaktadır, konunun meslek örgütümüz nezdinde değerlendirilerek meslektaşlarımızı rahatlatacak bir girişimde bulunulmasının zaruri olduğu kanaatindeyim; aksi halde İstanbul Havalimanı operasyonları ağır hukuki ve mali yük altındaki mesleğimizi yeni bir haksız rekabet unsuru olarak tehdit edecek, zor şartlar altında ayakta kalmaya çalışan Gümrük Müşavirlerine yeni bir darbe olacaktır.
Ali Kamer OBAN
Gümrük Müşaviri